Jeg har ramt muren!

Ikke sådan i fysisk forstand, løbesæsonen er jo ikke begyndt endnu (høhø). Men mere mentalt og træningsmæssigt!

De sidste måneder er fokus skiftet fra styrketræning, til overvejende løbe/kardio træning. NU skulle jeg i form til denne sæsons løb. Jeg var stærkere end nogensinde, og mere motiveret end nogensinde. Målet er klart: Top 20 til Warrior Dash til juni, så jeg kan kvalle til VM i OCR.

Men at jeg var stærkere end nogensinde, betød også at jeg var tungere. Og det er skidt når jeg skal løbe hurtigt. Så ikke nok med at jeg skal skifte fokus træningsmæssigt, så skal jeg også have kosten til at passe så jeg kan tabe nogle af de overflødige kilo.

Kostdelen har jeg heldigvis fået eksperthjælp fra Fitness Worlds kost guru Helle Østergaard, som har lagt en god og grundig kostplan for mig.

Nyt træningsprogram fra Chakib og HoyaCross, Ny kostplan fra Helle og mere motivation end nogensinde. Hvad kunne gå galt? Det var jo bare afsted med mig!

BANG!

Jeg sidder nu her, ca 1 mdr. Før de første løb til April og har ramt muren hårdt! Jeg træner så ofte jeg nu kan slippe afsted med det, og forsøge at holde mig kørende med både løb og styrketræning. Kiloene falder af i et passende tempo, så langt så godt.

Men jeg får den ene fiasko oplevelse efter den anden! Jeg kan ikke selv se fysisk forskel, efter at have smidt 6 kg. Jeg er svagere end nogensinde, og går tilbage i vægte hver uge. Jeg kæmper stadig for at få effekt af min løbetræning, og kæmper stadig lige omkring 5 min pr km.

Så kort og godt, ingen fremskridt, men en masse modgang og tilbage gang.

Jeg er ikke alene… og det giver god mening!

Jeg har brokket mig en del over det, og mentalt er det hårdt at opleve nedgang på alle punkter. Men en ting jeg har oplevet: Jeg er ikke den eneste!

Det giver jo god nok mening, når man tænker rationelt over det.

  • Jeg skærer ned på vægten, så det kan ikke undgå at det ryger muskelmasse = Jeg bliver svagere
  • Jeg løber en del = Det nedbryder muskler
  • Jeg styrketræner ikke lige så ofte = Det er svært at vedligeholde styrken
  • Jeg skal løbe kortdistance løb = Meget forskelligt i forhold til min tidl. Løbestil og langdistance mål

Alt i alt giver det god mening, men man vil jo gerne se nogle fremskridt og at den indsats man lægger i træningen betaler sig.

Men helt grundlæggende er det en svær balancegang jeg har gang i. Jeg skal løbe, men samtidig blive ved med at være stærk. Og de 2 træningsformer modarbejder jo hinanden lidt.

Hvad dælen skal jeg så gøre?

Lige nu træner jeg kun halvhjertet. Motivationen har lidt et knæk. Træningen er blevet mindre effektiv og humøret er derefter. Det er en udvikling jeg skal have vendt. Det nytter ikke at jeg skruer op for træningsintensiteten… Så overtræner jeg bare, og så kommer jeg ingen steder.

Løsningen er forskellig fra person til person, men overordnet er det ens for os alle:
Du er nødt til at stole på processen. Det tager tid at nå sine mål, og fremgangen skal nok komme, hvis du bare holder ved!

Helt konkret, så snupper jeg et par hviledage! Og så finder jeg nogle workouts som jeg synes er sjove! Jeg skal have det sjove element ind i træningen igen, og finde nogle succeshistorier. Det kan fx være at tilmelde mig et eller andet begynderhold i Fitness World, eller træne med nogle sjove mennesker og hyg dig med det. De tiltag jeg har sat i gang:

  • Jeg skruer lidt ned for løbetræningen, og tager det i mit eget tempo. Skal have overskuddet igen.
  • Jeg gør lidt ekstra ud af kosten, og forkæler mig selv med nogle gode bøffer.
  • Jeg tilretter mit træningsskema, så det passer til min fysiske formåen
  • Jeg har tilmeldt mig et ”begynderhold” i Teknik, så skal løfte let med fokus på teknik
  • Jeg skal ud og lave noget sjovt, fx klatre i træer ved Kragerup Gods eller lign.

Der udover lytter jeg MEGET til kroppens behov lige nu. Hellere en hviledag ekstra, end at overbelaste noget. Lyt til kroppen må være ”keywords” lige nu.

Jeg håber I andre også kommer igennem ”krisen”, og ud på den anden side.

Husk: Vi bliver kun stærkere af det, også mentalt!