Kosttilskud – Hvad er det?

Når du træner, er det nærmest umuligt at undgå de mange reklamer for forskellige kosttilskudsprodukter, gode råd, advarsler og en masse fordomme.

Jeg er selv forholdsvis nybegynder, når det gælder indtagelse af kosttilskud, og jeg syntes selv at det var en jungle at finde rundt i.
Hvad var sundt? Hvad skulle man tage? Hvornår? Hvor meget? Virkede det overhovedet? Spørgsmålene var mange, og googlede man efter svar, fandt man mindst lige så mange forskellige. Derfor vil jeg forsøge at besvare mine egne spørgsmål, så andre nybegyndere ikke behøver være lige så forvirrede:

For at slå det fast: Kosttilskud er IKKE doping, men det skal naturligvis indtages med omtanke.

Hvilke kosttilskud findes der?

Der findes mange forskellige kosttilskud, og de hjælper alle sammen på forskellige måder.

I denne blog, giver vi dig svaret på nogle af de mest basale kosttilskud:

  • Whey Protein
  • Kreatin
  • Amino
  • Pre-workout
  • Diverse vitaminer.

FundRacers har i samarbejde med Nutramino udviklet en ”Kosttilskuds guide” der beskriver disse supplementer, hvornår du skal indtage dem, og hvor meget du skal indtage:

FundRacers kosttilskuds guide

Os, hos FundRacers træner hårdt, gerne hver dag! Det betyder også, at vores kroppe har brug for al den hjælp den kan få, for at holde energien oppe, udvikle og restituere optimalt. Alt dette hjælper Nutramino med.

Sund og varieret kost

Først og fremmest er det vigtigt at du spiser sundt og varieret. Du får normalt dine proteiner, vitaminer osv. Igennem din kost. I langt de flest tilfælde er det også nok.

Kosttilskud kommer ind i billedet, når du begynder at træne hårdt, så kroppen dermed har brug for mere end det normale indtag af proteiner, vitaminer osv.

En løsning kunne selvfølgelig være, at øge sit indtag af daglig mad, men en anden mulighed er at benytte sig af kosttilskud.

Personligt bruger jeg selv proteinshakes (Vanilje og Stracciatella er yndlingssmagene), Amino og Kreatin. Enkelte mellemmåltider erstattes af en shake, hvis jeg er på farten, eller ganske enkelt ikke orker at skulle stå og lave mad.

Hvad er dine mål?

Der er naturligvis også forskel på hvilke kosttilskud du skal benytte, alt efter hvad dine mål er. Til dette formål har Nutramino skrevet nogle fine og informative artikler alt efter målsætningen:

Styrke og muskelvækst

Vægttab og kostplan

Kardio og udholdenhed

 

Der kommer løbende mere information om kost og kosttilskud her på siden! Så sørg for at følge med i vores kost sektion: http://www.fundracers.dk/traening-og-kost/