Nybegynder – Sådan kommer du i gang

Hvis du aldrig har løbet et OCR løb før, får du her på FundRacers.dk, den komplette guide til at komme i gang. Hvis du er i tvivl om hvad OCR løb er, kan du læse vores blog om OCR her

Først og fremmest skal du ikke lade dig skræmme af de kreative navne, som arrangørerne giver de forskellige løb. ”Ekstreme” ”Warrior” ”Hardcore” ”UltraMegaVildereSindsygt” er bare ord for at beskrive løbene, og give dem et mere ”råt” image.
Alle kan deltage i OCR løb, og skulle du mod forventning støde på en forhindring du har problemer med, kan du tage en løbestraf i stedet og stadig gennemføre.

Så husk: OCR er for alle

Og du er altid velkommen til at stille os spørgsmål på vores Facebook væg: www.facebook.com/FundRacersDK

1. Find et løb, der passer til dig

Først og fremmest, gælder det om at finde det løb du vil deltage i. Der er stor forskel på de forskellige løb, både mht krav til styrke, kondition og udholdenhed. I Danmark kan du finde løb på alt mellem 5 og 30 km. FundRacers giver dig en komplet oversigt over de forskellige løb i Danmark, samt en detaljeret anmeldelse af hvert enkelt løb.

Du finder løbsoversigten her

Vi anbefaler helt klart, at du løber dine første par løb med nogen du kender. Det er langt sjovere, stemningen bliver bedre og I kan hjælpe hinanden igennem forhindringerne. Du er også velkommen til at løbe races med FundRacers, jo flere desto bedre. Når du så er blevet tryg med OCR løb, kan du begynde at løbe mere målrettet efter resultaterne. Men bare det at gennemføre et OCR løb, er en helt fantastisk følelse og en sejr i sig selv.

2. Træning op til et race

Når du har fundet et løb der passer til dig, er det tid til at træne op til løbet. OCR løb er først og fremmest et løb, dvs. det er din løbekondition der er vigtigst, hvis du går efter en god tid. Det gode ved OCR, er at der også kommer et styrkeelement ind over, og desto stærkere du er (både overkrop og ben), desto bedre forudsætninger har du for at gennemfører et race.

Du kan her på siden, snart finde træningsprogrammer som forbereder dig bedst muligt. Uanset om du er nybegynder eller øvet, kan du finde både et styrke og løbe træningsprogram. Der vil også løbende komme videoer af de forskellige træningsøvelser, så du kan se hvordan øvelserne skal udføres.

Find vores træningsprogrammer, og træningsvideoer her

FundRacers holder løbende træningsevents i samarbejde med Fitness World, for at samle penge ind til Børnecancerfonden. Ved disse events bliver du målrettet trænet i øvelser, der gør dig til en bedre OCR løber.

Find vores næste træningsevent her

3. Forberedelse og gear

Er det dit første OCR løb, er der ingen grund til at gå ud og bruge en formue på nyt gear. Er du nybegynder, så brug det udstyr du allerede har, indtil du er blevet lige så hooked på OCR som vi er. Vi anbefaler at du har følgende med:

– Et par løbesko (Tag ikke dine dyreste løbesko, da de bliver udsat for lidt af hvert)
– Tætsiddende tøj (Løbe tights, og en langærmet tætsiddende t-shirt)
– Et par handsker med greb (De fleste “proffer” løber uden handsker, men er du nybegynder kan det være en fordel)
Medbring gerne noget overtøj/skifte, som du hurtig kan tage på umiddelbart efter løbet. Du vil med garanti blive våd, så det er vigtigt at få noget tørt tøj på

Spis let og en masse kulhydrater op til løbet, og sørg for at indtage rigeligt med væske i 24 timer op til løbet.
Sørg for at varme grundigt op inden løbet. Mange bliver skadet, fordi de ikke varmer hele kroppen ordentligt op. OCR løb udfordrer hele kroppen, så derfor er det ikke nok bare at varme dine ben op!

Her på bloggen vil der snart komme blogs der dækker:

Hvilket OCR gear kan anbefales
– Hvad gør du på selve løbsdagen
– Tips og tricks under løbet
– Tips og tricks til kost

Hvis du har spørgsmål eller mangler du noget, så sig endelig til!